na koně ... Ukaž tipy
za památkami ... Ukaž tipy
na kolo ... Ukaž cyklotipy
Pro fungování webu se používají cookies. Jaké povolíte?
infoU Divadla 2703, 531 62 Pardubice
Malá scéna ve dvoře je komorní scénou Východočeského divadla - intimním divadelním prostorem, který umožňuje bezprostřední kontakt s herci.
Kategorie | divadlo |
---|---|
Bezbariérový přístup | |
Kapacita hlavního sálu | 120 |
Poskytované služby | bezbariérové WC, možnost vstupu s asistenčním psem, občerstvení, půjčovna kostýmů, šatna, videoprojekce, WC |
Jazyky personálu | anglický, český |
Akceptované způsoby platby | Benefit plus, Cadhoc (Up), EuroCard / MasterCard, faktura (bankovní převod), hotově české koruny, Kč mince, Maestro, online platba Eurocard / Mastercard, online platba Maestro, online platba VISA, online platba VISA Electron, Ticket Sport&Kultura (Edenred), Unišek (Up), VISA, VISA Electron |
Rok výstavby | 2010 |
Rok poslední rekonstrukce | 2017 |
Je třeba opravit údaje? | |
Vzdálenost od parkoviště | 300 m |
Vzdálenost od parkoviště | 300 m |
---|---|
Zastávka MHD | 300 m |
Nejbližší vlakové zastávky |
|
Nejbližší autobusové zastávky |
|
Nejbližší letiště |
|
Štědronoční zpívání v divadle |
|
Malý princ |
|
Normální debil 2 |
|
Kdo je tady praporčík? |
|
Cesta Gagu |
|
3testry |
|
Normální debil 2 |
|
Bez kostýmu aneb povídání z herecké šatny |
|
20 let Simulantenbande |
|
Pohádky kouzelné babičky |
|
Orlando |
|
Šansony a Bubu fóry! |
|
Do nebes! |
|
Nejkrásnější bývá šílená |
|
O dvanácti měsíčkách |
|
Šlitroviny |
|
F. S. Fitzgerald: The Great Gatsby |
|
Máj |
|
Mauglí |
|
Ester Kočičková & Moody Cat Band |
|
Bláznivé nůžky |
|
Arnošt Frauenberg a jeho nový stand-up speciál: Utrženej ze řetězu |
|
B. Duteurtre: Holčička a cigareta |
|
Frankoscény |
|
Bez kostýmu aneb povídání z herecké šatny |
|
Jak jsem řídil zeměkouli |
|
Cirkusácká pohádka |
|
Losos v kaluži |
|
Spolu-živy |
|
Tři oříšky |
|
Žena filmového kritika |
|
Fat cabaret: lásky, strach a zen nekonfekčních žen |
|
Čarodky aneb Žena bez espritu a muž s fluidem hledají společnou chemii |
|
Dobrý proti severáku |
|
Tomáš Hájek - Faerské ostrovy a Grónsko |
|
Faerské Ostrovy a Grónsko |
|
Rychlost dopadu sněhové vločky |
|
Normální debil 2 |
|
Bez kostýmu aneb povídání z herecké šatny |
|
Orlando |
|
Do nebes! |
|
O dvanácti měsíčkách |
|
Bláznivé nůžky |
|
Frankoscény |
|
Bez kostýmu aneb povídání z herecké šatny |
|
Rychlost dopadu sněhové vločky |
|
Štědronoční zpívání v divadle |
|
Všechny tváře lásky |
|
Paleťáci: Afterparty |
|
Bez kostýmu aneb Povídání z herecké šatny |
|
LiStOVáNí.cz: Literární hysterie |
|
Ono se letělo |
|
D. Glattauer: Zázračné cvičení |
|
J. Středa / Jak Jeníčka a Mařenku navštěvují pohádky |
|
Apalucha 200 & Malina Brothers |
|
ANNA |
|
Kalifornská mlha |
|
Bez kostýmu aneb Povídání z herecké šatny |
|
Nevyléčitelní |
|
Řekni mi něco hezkýho |
|
Pingls aneb Hot Café Revue |
|
Koncert Václava Koubka |
|
Podivný případ se psem |
|
P. Michálek / Válka Roseových Nebude! |
|
Sněhurka |
|
Kde přespávají pohádky |
|
Paleťáci - Talkshow s Terezou Vodochodskou |
|
Café Paris |
|
Simulantenbande - Jak vesničtí hoši k bigbítu přišli |
|
Lenka Nová - Dopisy |
|
Skoncovat s Eddym B. |
|
Utrženej ze řetězu |
|
Normální debil 2 |
|
Bláznivé nůžky |
|
Frankoscény |
|
Bez kostýmu aneb Povídání z herecké šatny |
|
Kalifornská mlha |
|
J. Středa: Pohádkové nepohádky Josefa Čapka |
|
J. Gould-Bourn: Když panda tančí |
|
Koncert kapely Endee |
|
M. Cantan / Jezebel |
|
P. Boušek: Láska, sex a internety |
|
Paleťáci: Benefiční improshow s kapelou Hm |
|
Normální debil |
|
Veselé velikonoce |
|
My jsme tři |
|
Hvězdné střepiny |
|
Dveře dokořán |
|
Jezebel |
|
Dobrý proti severáku |
|
Koncert kapely Endee |
|
Normální debil 2 |
|
Listování.cz - bitevní pole |
|
Láska, sex a internety |
|
O chytrém Honzovi a krásné Madlence |
|
Normální debil 2 |
|
Podivný případ se psem |
|
Normální debil 2 |
|
Pochyby |
|
Drahá Mathilda |
|
Kámen a bolest |
|
Venkov |
|
Podivný případ se psem |
|
Pohádky na vánoce |
|
O ztraceném večerníčkovi (studio Laik) |
|
Big beat pro Charlieho |
|
Ošklivé kačátko |
|
Karel Plíhal |
|
Někdo přijde |
|
Travel Stand-up: Stopem se psem v Asii |
|
Čertův švagr (studio Laik) |
|
Klaun v úžasu |
|
Dveře dokořán speciál |
|
Tůdle nůdle aneb rošťačíme s dětmi |
|
Venkov |
|
Indonésie - Bali, Lombok, Gili islands trošku jinak |
|
Pochyby |
|
Dveře dokořán speciál - křest audioknihy Kdo, co je pan Gabriel? |
|
Kámen a bolest |
|
Vzpomínka naHá |
|
Dveře dokořán |
|
Pohádkové nepohádky Josefa Čapka |
|
Travel Stand-up: Stopem se psem v Asii |
|
Šansony a Bubu fóry! |
|
Ester Kočičková & Moody Cat Band |
|
Bláznivé nůžky |
|
Podivný případ se psem |
|
Normální debil |
|
Frankoscény |
|
Bez kostýmu aneb Horňácký advent |
|
Tisíce let hudby II aneb baroko pro oko |
|
Advent s Irenou Budweiserovou |
|
Dvě cesty do Santiaga de Compostela |
|
Večer pro psí tlapky - Vážně nevážně se Zuzanou Bubílkovou |
|
Beseda s Michalem Vieweghem |
|
Paleťáci: Improgame |
|
Ribstol |
|
Čertův švagr |
|
Jiří Šlupka Svěrák a Pánská jízda |
|
O chaloupce z perníku |
|
Spolektiv, koncert a křest alba Vyřiďte doma |
|
Strašidla a loupežníci (studio Laik) |
|
Listování Mé dětství v socialismu |
|
Český ráj |
|
Robert Fulghum je opravář osudů! |
|
Vinetůůů! |
|
Noční skřítek |
|
Honza a lesní skřítek |
|
Bez kostýmu aneb povídání z herecké šatny |
|
Figaro aneb svatba lazebníka sevillského |
|
Vladimír Lemberk - Všechny barvy Kanady |
|
Matouš Vinš - Thajsko |
|
Jiří Kalát - Laos plný min |
|
Bez kostýmu aneb Povídání z herecké šatny |
|
Dášenka čili život štěněte |
|
Hry bez hranic |
|
Princezna Konvalinka a královské hádanky |
|
LiStOVáNí: Nejlepší kniha o Fake News |
|
Doktore, ty hrajou! |
|
Vladimír Hauk - Z Čech až na konec Číny |
|
Iluze |
|
Kapitán skvělouš |
|
Lajka |
|
Kde je Andrius? aneb Smutný příběh z Litvy |
|
Bez kostýmu aneb Povídání z herecké šatny |
|
Čert a Káča |
|
Improshow - Improvizační skupina Paleťáci |
|
Poslední důvod proč se nezabít |
|
Jeptišky |
|
Zahrada Jane Austenové |
|
One human show Simony Babčákové |
|
Island - cestopisná přednáška |
|
Robinson Crusoe |
|
Sněhurka a sedm trpaslíků |
|
Zkurvení havlisti |
|
Všechny báječné věci |
|
Poprask na laguně |
|
Thelma a Selma |
|
Můj romantický příběh |
|
Bang |
|
Kuřačky a spasitelky |
|
Tatarák na ex |
|
Bez kostýmu aneb Povídání z herecké šatny |
|
Bláznivé nůžky |
|
Normální debil |
|
George Kaplan |
|
Strašidla a loupežníci (studio Laik) |
|
Vinetůůů! |
|
LiStOVáNí: Nejlepší kniha o Fake News |
|
Improshow - Improvizační skupina Paleťáci |
|
Jeptišky |
|
Pohádky od pohádky |
|
Variations of static |
|
Folk-folklórní skupina Trdlo |
|
Mohla to být hvězdná chvíle |
|
Svatá Barbora |
|
Vladimirova děvka |
|
Bez kostýmu aneb povídání z herecké šatny |
|
Renata Drössler - Chanson mon amour |
|
Pánská Jízda & The Friends |
|
Ředitelská lóže - Arnošt Goldflam |
|
Neřež trio |
|
Musica Dolce Vita |
|
V. Čtvrtek - Pohádka z Pařezové chaloupky Křemílka a Vochomůrky |
|
Kašpárek a Drak (Studio Laik) |
|
Bez kostýmu aneb Povídání z herecké šatny |
|
O statečném kováři Mikešovi |
|
Šumný večer s Radovanem Lipusem |
|
Queensland |
|
Neumím jinak než láskou |
|
Pohádky na dobrý den |
|
Opravdový bigbeat |
|
Kabaret: Láska v Paříži |
|
Festivadlo Pardubice |
|
No a? |
|
Čtyři světové strany |
|
Sabrage |
|
LiStOVáNí: A taková to byla láska |
|
Zvrhlá Margaret |
|
Hra |
|
Dobrodružství na ostrově Čičidžuma |
|
Večer na psích dostizích |
|
Jak sbalit ženu 2.0 |
|
Perfect Days |
|
Dokonalá pitomost |
|
A pak přišla Mirna |
|
Madam Colombová zasahuje aneb kam zmizel diamant |
|
Co by můj syn měl vědět o světě |
|
Ve dne v noci |
|
Bláznivé nůžky |
|
Normální debil |
|
Normální debil |
|
George Kaplan |
|
Jeptišky |
|
Mohla to být hvězdná chvíle |
|
Kašpárek a Drak (Studio Laik) |
|
Queensland |
|
Hra |
|
Bez nápovědy - vánoční speciál |
|
Náznak |
|
Pohádky na vánoce |
|
Táta One Man Show |
|
Úžasné divadlo fyziky |
|
Listování: Co jsem to proboha udělal? |
|
Renata Drössler - Pocta Haně Hegerové |
|
Commedia finita |
|
Sexy prádlo |
|
Myšáci jsou rošťáci |
|
Electronic city pod ledem |
|
Tisíce let hudby aneb Od pravěku k renesanci |
|
Tlustý prase |
|
Redguitars a Janis Joplin |
|
Živý obraz |
|
O Vendulce a Vitouškovi (Studio Laik) |
|
Tučňáci na arše |
|
Bez nápovědy |
|
Pohádky o mašinkách |
|
O Vendulce a Vitouškovi (Studio Laik) |
|
Yvonne Sanchez & Pedro Tagliani |
|
Čtení ke kafi |
|
Jak Jeníček a Mařenka navštěvují pohádky |
|
Večer světových muzikálů |
|
LiStOVáNí.cz: Muž, který miloval Yngveho (Tore Renberg) |
|
Od černého blues k bílému rocku |
|
Kouzla skřítků |
|
Elixír |
|
Povolání Heather Roseové |
|
LiStOVáNí: Mít a nemít |
|
Kdo se bojí Virginie Woolfové? |
|
T. Kraucher: Tři pohádky s písničkou |
|
Chantal Poullain se skupinou Chansons |
|
Obludov |
|
Škola malého stromu |
|
Bez nápovědy |
|
J. Gillar - Blázinec |
|
Milena má problém |
|
Paralelní vesmíry |
|
Věcičky, Little things |
|
Hubte trampy, serou v lese |
|
Irská kletba |
|
Hvězdy na prodej |
|
Mlčení bobříků |
|
Jeptišky |
|
Slzy ošlehaných mužů |
|
Sexem ke štěstí |
|
Východočeské divadlo uvede 1. a 2. října první premiéru nové divadelní sezóny, kterou bude inscenace retrokomedie Roberta Bellana Normální debil. Do komorního prostoru Malé scény ve dvoře ji nastudoval sám autor hry, jenž si ke spolupráci přizval herce Josefa Pejchala, Jindru Janouškovou, Janu Ondruškovou a Petra Borovce.
Komediální deník o dospívání v socialismu není pardubickému publiku zcela neznámý, neboť byl na zdejší studiové scéně prezentován už v roce 2015. Tehdy se však jednalo o jednorázové scénické čtení v rámci cyklu INprojekty, které se ale setkalo s mimořádným ohlasem, proto se dramaturgie pardubického divadla rozhodla uvést hru jako plnohodnotnou inscenaci na svém repertoáru. „Spolu s hlavním hrdinou, známým průšvihářem Norbertem Intribusem, se tak znovu ocitneme například v socialistické domácnosti, ve škole, na fotbalovém hřišti, u splavu, v nemocnici nebo třeba i na překvapivě hřbitovním sexuálním večírku,“ láká na novinku Východočeského divadla dramaturgyně hry Anna Hlaváčková.
Divadelní komedie Normální debil vznikla na motivy stejnojmenné knihy. „Na prvotní impuls, proč jsem začal sepisovat vzpomínky na své dětství, už si nepamatuji, ale pravděpodobně to jednoduše souviselo s chutí zaznamenat originalitu situací, které mě v dětství potkaly. A také se zřejmě pokusit jakousi „psací autoterapií“ vyrovnat s následky tradiční rodičovské a školní výchovy obvyklé pro sedmdesátá léta dvacátého století. Příhody z dětství jsem psal ve volných chvílích jen tak do šuplíku a už při psaní této „šuplíkové“ literatury mne napadalo, že většina situací by mohla fungovat i na jevišti.
Definitivní rozhodnutí napsat divadelní hru pak přišlo po vydání knihy při sérii autorských čtení, kdy diváci napříč republikou reagovali na vybrané „akčnější“ kapitoly pro mne až překvapivě hlasitým smíchem. I tak se ale hra od své knižní předlohy poměrně hodně liší. Je více orientovaná na dobu, ve které se děj odehrává. Divák „pamětník“ si znovu užije dobové písničky, vysílání Československé televize i módu sedmdesátých let. Navíc se v inscenaci objeví odborný pohled na psychický vývoj hlavní postavy,“ říká Robert Bellan, jenž v Pardubicích režíroval divácky oblíbené komedie A je to v pytli! Raye a Michaela Cooneyových a Ayckbournův Rodinný podnik.
„V socialistickém Československu často platilo, že rodič je pro své potomky neotřesitelnou autoritou, dítě není rovnocenným partnerem, ale jakýmsi nevyvinutým tvorem, kterého je třeba bez ohledu na jeho osobnost otesat a zformovat tak, aby z něho vyrostl očekávatelně sociálně zařaditelný a přizpůsobivý člověk. Hra by tak měla krom jiného ukázat zábavnou formou, jaký byl obvyklý stereotyp rodičovské výchovy v sedmdesátých letech minulého století. Otázkou je, nakolik se tento pohled změnil v dnešní době a co je typické pro současné způsoby výchovy dětí. Jestli například v současnosti oblíbený liberální přístup není kontraproduktivní v tom smyslu, že mnozí rodiče výchovou bez mantinelů vychovávají z dětí drzé spratky,“ dodává Robert Bellan. Kostýmy a scénu nové hry pardubického divadla navrhla Šárka Bellanová a o pohybovou stránku se postarala Hana Vašáková. Nejbližší reprízy divadlo uvede 16. a 29. října a 13. a 23. listopadu.
V pátek 27. května se Východočeské divadlo Pardubice rozloučí s absurdní groteskou Samuela Becketta Šťastné dny, kterou 10. října 2015 zahajovalo stávající divadelní sezónu. Je s podivem, že tento francouzsky píšící autor, který je považován za jednoho z nejvýznamnějších dramatiků druhé poloviny 20. století, byl tehdy na pardubickém jevišti uveden vůbec poprvé.
Inscenaci do komorního prostoru Malé scény ve dvoře připravil mladý slovenský režisér Juraj Augustín: „Beckettovy hry jsou mi blízké svou jednoduchostí. Zaměřují se na nejběžnější lidské problémy, emoce a situace. Tuto lidskost Beckett abstrahuje, destiluje a vytváří z ní krásná, groteskně smutná podobenství o životě obyčejných lidí. Na svět přivádí antihrdiny, běžné postavy ustrnulé ve svém rutinním světě. Osoby jako jsme my, které mají strach, jsou osamocené a potřebují lásku. My sami jsme přímým předobrazem Beckettových postav.“Diváci tedy už naposledy prožijí jeden obyčejný den Winnie a Willieho, kteří spolu žijí ve značně specifickém prostředí. Široko daleko kolem nich není zhola nic, a tak mají na světě jenom jeden druhého.
Každodenní činnosti a spoustu času.„Ačkoli Beckett píše experimentálním způsobem, pořád je to o nejzákladnějších lidských a mezilidských tématech – v našem případě o vztahu partnerů, kteří spolu žijí už moc dlouho,“ říká dramaturg inscenace Jan Krupa. V moderní grotesce o životě mají velké herecké příležitosti především Zdena Bittlová, které zdárně sekunduje Martin Mejzlík. Přestože je představitelka Winnie ve hře znehybněna a „vsazena“ do stolu, musí upoutat a hodinu a půl udržet pozornost diváků, kteří sedí na Malé scéně takzvaně na dotek. Navíc se musí vypořádat s ohromným množstvím textu.
„Před každým představením si text ještě dvakrát třikrát projdu, protože je skutečně mimořádně složitý, neobyčejně komplikovaný a těžký. Někdy zdánlivě nemá logiku, opakuje se s jemnými nuancemi, takže je těžké vědět přesně, v jaké části hry se herec nachází. Ale při představení už mi nedělá žádný problém, už si s ním hraju, už si dokonce můžu hrát i s lidmi,“ přiznává Zdena Bittlová a dodává: „Od začátku jsme počítali s tím, že Šťastné dny nebudou pro širokou diváckou veřejnost. Myslím, že dnes na ně jdou lidi, kteří je chtějí vidět. A to je tam pak ticho jako v kostele a při děkovačce mám pocit, že jsou diváci spokojení. Cítím vstřícnost a mám neskromný pocit, že mě mají rádi. Vzpomínám si, že na jedné repríze byla mladá dívka, která mi poslala kytku, při děkovačce stála a byla dojatá. Záleží na každém, do jaké míry je citlivý nebo jak si k textu najde cestu. A jak je ochotný se tím zabývat, zamyslet se nad životem.“
Východočeské divadlo Pardubice již šestou sezónu uvádí na Malé scéně ve dvoře cyklus INprojekty, jenž divákům předkládá světové novinky dramatických textů realizované formou inscenovaných čtení, která se však v mnohém blíží plnohodnotným inscenacím, pouze s tím rozdílem, že herci hrají situace v prostoru s textem v ruce.
„Prostřednictvím druhého letošního scénického čtení tentokrát představíme švédského dramatika, prozaika a básníka Larse Noréna a jeho dramatickou miniaturu s názvem Tichá hudba,“ prozrazuje dramaturgyně Anna Hlaváčková. Českou premiéru hry o tom, zda se lze vyrovnat s pravděpodobně největší životní ztrátou, připraví mladý režisér Josef Kačmarčík, student druhého ročníku magisterského studia režie činoherního divadla na pražské DAMU. V inscenaci vystoupí Petra Janečková, Martina Sikorová, Tomáš Lněnička a Ladislav Špiner.
Jako dramatik Lars Norén (*1944) debutoval v 80. letech, dnes má na kontě více než stovku divadelních, televizních a rozhlasových her a je držitelem Severské ceny Švédské akademie (2003). „Často je přirovnáván k Augustu Strindbergovi, a to protože i pro jeho dramata jsou charakteristické intenzivní konflikty a obnažené emoce. Ve svých posledních hrách, mezi něž patří i Tichá hudba (Tyst musik) napsaná v roce 2002, podrobuje zkoumání složité mezilidské vztahy zraněných a zraňujících lidí, zabývá se tématem bezčasí a smrti,“ říká Anna Hlaváčková.
Režisér Josef Kačmarčík je přesvědčen, že hra by rozhodně měla zaujmout dnešního diváka: „Mezilidské vztahy jsou totiž v současné době často podobně chladné a neosobní jako v Norénových hrách. Myslím si, že je dokonce určitým trendem vztahům nevěřit a raději se do nich úplně nepokládat, aby se člověk vyhnul zklamání. A já mám pocit, že je to nepříjemný fenomén, o kterém by se mělo mluvit.“ Jedinečný večer s temnou severskou dramatikou se uskuteční v pondělí 7. března od 19.00 hodin na Malé scéně, po představení bude následovat tradiční beseda s herci a inscenátory, na níž přislíbil účast i překladatel hry Zbyněk Černík.
Bláznivé nůžky |
|
Normální debil |
|
Jeptišky |
|
V. Čtvrtek - Pohádka z Pařezové chaloupky Křemílka a Vochomůrky |
|
Sexy prádlo |
|
Živý obraz |
|
O Vendulce a Vitouškovi (Studio Laik) |
|
Tučňáci na arše |
|
Kdo se bojí Virginie Woolfové? |
|
Škola malého stromu |
|
J. Gillar - Blázinec |
|
Předvánoční posezení s Pavlínou Filipovskou |
|
Jiří Schmitzer |
|
Hlídali jsme Ježíška |
|
Daniel Hůlka a jeho lásky |
|
Bez nápovědy |
|
Listování: Stop - Tomáš Poláček |
|
Living Dead aneb Monsters of Reality |
|
Daniel Hůlka a jeho lásky |
|
F. Kráčmar - Červená Karkulka |
|
Kráska a zvíře |
|
Elce, Pelce do Pekelce (Studio Laik) |
|
Zpívání v děšti |
|
Stairway to Janis Joplin - Redguitars & Corvus Quartet |
|
Michal Horák a jeho hosté |
|
Chanson mon Amour - Divadlo písní Renaty Drössler |
|
Muž, který miloval Yngveho, 3D |
|
A. Lindgrenová - V. Krutmanová - Pipi, dlouhá Punčocha |
|
Mrzák Inishmaanský |
|
Šťastné dny |
|
Po proudu i vlastní cestou |
|
Děkuju za optání |
|
M. Doležalová - Kafe a cigárko |
|
Polibek |
|
J. Hanzelka – M. Zikmund / Legenda Z + H |
|
Bára Hrzánová & Condurango |
|
J. Hájíček / Fotbalové deníky |
|
Filharmonici a rockeři |
|
Bez nápovědy |
|
T. Kraucher / Pohádky pro vás |
|
M. Mcdonagh / Pan polštář |
|
Lenka Dusilová |
|
P. Šrut – G. Miklínová / Lichožrouti |
|
Tichá hudba |
|
B. H. Thorsson - Táta (one man show) |
|
Po pláči smích |
|
Václav Koubek |
|
1 000 věcí, co mě serou aneb Tvoje bába je komedie |
|
J. Frič & kol. - O hezkých věcech, které zažíváme |
|
V. Kracík - M. Mužík / Druhý život Veroniky |
|
J. Buchan - A. Hitchcock - P. Barlow / 39 stupňů |
|
Tajemný hrad v Karpatech |
|
M. Myllyaho / Chaos |
|
D. Greene / 8 GB tvrdýho porna |
|
T. Novotný - Queensland |
|
Pohádky pro neposlušné děti a jejich starostlivé rodiče |
|
Pivo a ženy |
|
Ve Východočeském divadle Pardubice v současné době finišují přípravy nové inscenace do intimního prostoru Malé scény ve dvoře. Režisér Petr Novotný zde v sobotu 11. dubna uvede premiéru slavné hry amerického dramatika Edwarda Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové?
V dráždivé sondě do manželských vztahů se objeví Jindra Janoušková, Jiří Kalužný, Jana Ondrušková a Josef Pejchal. „Inscenace diváky zavede do malého univerzitního městečka na večírek dvou manželských párů, na němž se s přibývající nocí a vypitým alkoholem postupně ztrácejí zábrany, vynořují se zapomenuté vzpomínky, dochází k urážkám, ponižování a niterným zpovědím. To vše bude ale okořeněno humorem, i když cynickým a černým,“ přibližuje připravovaný titul dramaturgyně Jana Uherová.
Psychologické drama Kdo se bojí Virginie Woolfové? si okamžitě po svém vzniku roku 1962 získalo popularitu a následně i ocenění Tony Award. Pro svou kontroverznost ale nebylo přijato do nominace na Pulitzerovu cenu, což pobouřilo dva porotce, kteří na protest proti tomuto rozhodnutí rezignovali na své funkce. „Albeeho text nejvíce proslavil stejnojmenný film Mika Nicholse z roku 1966 s Elizabeth Taylorovou a Richardem Burtonem, který byl považován za skvostné zpracování šokující divadelní hry a získal pět Oscarů.
Tehdejší puritánské Američany film pohoršil otevřenými diskusemi o sexu a do té doby nepoužitými výrazy z oblasti erotiky. Pochopitelně že to, co šokovalo diváky před téměř půlstoletím, je v současném filmu i divadle běžnou realitou. Slovník už nikoho nepřekvapí. Přesto má hra v sobě i dnes velkou naléhavost a nic neztrácí na své aktuálnosti. Hluboký ponor do nitra postav je velmi současný a pichlavé, ironické dialogy s cynickým nadhledem pořád překvapivé,“ dodává Jana Uherová. Režisér Petr Novotný si ke spolupráci přizval svůj osvědčený tým, scénu navrhl emeritní člen Národního divadla v Praze Ivo Žídek a kostýmy jsou z dílny jednoho z nejvyhledávanějších českých výtvarníků Romana Šolce.
Bláznivé nůžky |
|
Dobrý proti severáku |
|
Normální debil |
|
Jeptišky |
|
Tučňáci na arše |
|
Kdo se bojí Virginie Woolfové? |
|
Jiří Schmitzer |
|
Bez nápovědy |
|
Mrzák Inishmaanský |
|
Šťastné dny |
|
Místnost / Faktura |
|
Po pláči smích |
|
Hugo z hor |
|
Koncert Ireny Budweiserové |
|
To všechno ona |
|
Sůl nad zlato |
|
Beseda s herci na Malé scéně ve dvoře |
|
Pochodem ťap! |
|
Apartmá hotelu Plaza |
|
Zrzounkova dobrodružství |
|
Michal Prokop, Luboš Andršt, Jan Hrubý Trio |
|
Pardubické blues-rockové osvěžení |
|
Polibky |
|
Kdo se bojí Virginie Woolfové |
|
Luboš Pospíšil trio |
|
Šumný večer s Radovanem Lipusem |
|
Celebrita |
|
Jet Beat - Go On & RedGuitars - Rock Star Ladies |
|
Faktor Merde |
|
Táta |
|
Rákosníček a jeho rybník |
|
Gottland |
|
Domeček |
|
Jelení loje |
|
Dvě komedie v komedii |
|
Fraška a la krab |
|
Ženitba |
|
Královny |
|
Zabiják Joe |
|
Moje výchova k herectví |
|
Glorie z Indie |
|
Smolíček |
|
Tisíce let hudby II. |
|
Východočeské divadlo Pardubice každoročně přichází alespoň s jedním muzikálovým titulem, které jsou většinou divácky natolik oblíbené, že se po nějaké době dočkají i své nahrávky na CD. A nejinak tomu je i u komorního muzikálu Jeptišky, jenž divadlo s velkým úspěchem uvádí na Malé scéně ve dvoře.
V režii Lumíra Olšovského v něm excelují Jindra Janoušková, Dagmar Novotná, Petra Janečková, Martina Sikorová a Petra Tenorová. „Muzikál Jeptišky zrodila náhoda – původně vznikl pro obveselení přátel autora, skladatele a libretisty Dana Goggina a pár platících diváků. Jeptišky ale zůstaly na programu newyorského divadla Cherry Lane neuvěřitelných 10 let, dosáhly 3 672 repríz, staly se druhým nejhranějším offbroadwayským muzikálem v historii a autor za něj v roce 1986 obdržel Cenu newyorských divadelních kritiků v kategoriích nejlepší muzikál, nejlepší scénář a nejlepší hudba. Přitom se nedá mluvit o nijak silném příběhu nebo zvlášť propracovaných či zajímavých charakterech. Jejich úspěch tkví v nečekaném humoru, dobré zábavě a skvělých písních.
A premiéra pardubických Jeptišek tento trend jenom potvrdila,“ říká dramaturgyně inscenace Jana Uherová. Protagonistky svérázných řádových sester začaly s nahráváním písní už na konci minulé divadelní sezóny, jejich party pak zvukař Lukáš Lucky Botta přes prázdniny upravoval do finální podoby a nyní si už diváci budou moci písničky pardubických Jeptišek vychutnávat i v klidu doma a připomenout si tak příjemný divadelní zážitek. Slavnostní křest CD se uskuteční ve středu 8. října po 24. repríze Jeptišek.
Honza a lesní skřítek |
|
Jeptišky |
|
Mrzák Inishmaanský |
|
Po pláči smích |
|
Zrzounkova dobrodružství |
|
Tisíce let hudby II. |
|
Dům kočky Modroočky |
|
Harfa ve sněhu |
|
Holčička a cigareta |
|
Vánoce dětem |
|
Rytířské povídání o princi Bajajovi |
|
Bran |
|
Žena z Korinta |
|
Maude, Lionel a prst Jacksona Pollocka |
|
Život k sežrání |
|
Do hajan |
|
Poutník |
|
Po pláči smích |
|
Mateřská.com |
|
Matylda zasahuje |
|
Inferno |
|
Neřež a Katka Koščová |
|
Pohádky z mléčné dráhy |
|
JetBeat - Comeback… a Můžete si za to sami |
|
Komponovaný pořad pro Evropu ve škole |
|
Keith & Brian |
|
Four Sticks - koncert klarinetového kvartetu |
|
Drž mě pevně, miluj mě zlehka |
|
Čekárna budoucnost |
|
Pipi dlouhá punčocha |
|
Malá etiketa |
|
The Rose - Janis Joplin |
|
Biostory |
|
Pohádky ze mlýna |
|
Yellow sisters |
|
Z Ameriky přes Anglii do Pardubic… |
|
Rozárčina postýlka |
|
Svět v parku |
|
Sexy prádlo |
|
Pokusní králíci |
|
Začalo to rock´n´rollem… |
|
Perný pernštejnský den |
|
Lili, dívka z hvězd |
|
Václav Koubek s kapelou |
|
Grand Festival smíchu 2014 - Tučňáci na arše |
|
Od A k B a zase zpět |
|
Grand Festival smíchu 2014 - Two voices |
|
Grand Festival smíchu 2014 - Zkrocení zlé ženy |
|
Grand Festival smíchu 2014 - Svět podle Fagi |
|
Grand Festival smíchu 2014 - S hlavou v oblacích |
|
Grand Festival smíchu 2014 - Už je tady zas |
|
Tři veselá prasátka |
|
Po nedávné premiéře středověké detektivky Jméno růže, ve které františkán Vilém z Baskervillu vyšetřuje tajemné vraždy mnichů benediktinského řádu, se i další premiérový titul Východočeského divadla Pardubice odehrává za branami kláštera – tentokrát se však diváci přenesou mezi svérázné řeholnice.
A protože se premiéra uskuteční tři dny před Vánocemi (21. a 22. prosince), divadlo odlehčilo žánr a divákům jako předvánoční dárek věnuje muzikálovou komedii Jeptišky, kterou na Malé scéně ve dvoře nazkoušel režisér Lumír Olšovský. „Americkému dramatikovi a režisérovi Danu Gogginovi se podařilo stvořit dílo na nezvyklém půdorysu, na scénu přivádí pět jeptišek, které k tradičnímu obrazu klášterních řeholnic mají hodně daleko.
Slouží pokorně Bohu, žijí a pracují v klášteře, ale po požití houbové polévky jejich řady markantně prořídnou. Zbylé jeptišky se musí postarat o pohřeb svých sester. Shodou okolností jim ale nevyjdou peníze a na svůj „odchod“ čeká v kuchyňském mrazáku ještě pět těl, navíc je na cestě hygienik… Ani v této prekérní situaci však matka představená neztrácí elán a spolu se sestrami, které jen díky náhodě katastrofu přežily, uspořádají benefiční představení – každá předvede, co umí, co nezapomněla ze svého civilního života. Řeholnice nazkouší nebývale skvělou show, díky které pobaví nejen diváky, ale i samy sebe,“ prozrazuje dramaturgyně Jana Uherová.
V rolích energických řádových sester s velkým smyslem pro humor a sebeironii se představí Jindra Janoušková, Petra Janečková, Dagmar Novotná, Martina Sikorová a Petra Tenorová. „Muzikál Jeptišky kromě zpěvu a tance nabídne především bezuzdnou legraci, humor neboli srandu, a to kolikrát v tom nejbizarnějším balení,“ láká na premiéru režisér Lumír Olšovský a upozorňuje na další devízu tohoto titulu: „Je jako stvořený pro „komindy“ s fantazií. Když se podaří, aby si každá z naší pětice přivlastnila svoji „figuru“, strhne se mezi nimi konkurenční boj o přízeň diváků, který v ideálním případě skončí nerozhodně, a diváci z Jeptišek odejdou s příjemným pocitem, že jim prodloužily život.“
Závěrem už jen uveďme fakta svědčící o úspěchu Jeptišek – po své premiéře totiž zůstaly na programu newyorského divadla Cherry Lane celých deset let a dosáhly neuvěřitelných 3 672 repríz. Staly se tak druhým nejhranějším off-broadwayským muzikálem v historii a autor za něj v roce 1986 obdržel Cenu newyorských divadelních kritiků v kategorii nejlepší muzikál, nejlepší scénář a nejlepší hudba.
V sobotu 6. dubna uvede Východočeské divadlo Pardubice na Malé scéně ve dvoře premiéru komedie Apartmá hotelu Plaza nejúspěšnějšího (a údajně i nejbohatšího) amerického dramatika posledních čtyřiceti let Neila Simona. V hlavních rolích tří komediálních příběhů o lásce, nevěře, rodičovské lásce a panice diváci uvidí Petru Janečkovou a Jiřího Kalužného, kterým budou sekundovat Petra Tenorová a Petr Borovec.
Režie se ujal Petr Novotný, který ke spolupráci přizval svůj osvědčený tým – scénografa Ivo Žídka a kostýmního výtvarníka Romana Šolce. „Titul Apartmá hotelu Plaza mě napadl okamžitě, když jsem četl o zážitkové turistice v Japonsku, kde zvou turisty do domácností obyčejných Japonců, aby zde sledovali život běžných lidí. Tato touha po autenticitě mě inspirovala k myšlence instalovat do prostoru Malé scény pokoj, kam můžeme pozvat diváky, kteří společně s herci přímo prožijí jejich mikropříběhy, v nichž se často i sami najdou,“ řekl novinářům režisér Petr Novotný.
„Ve všech příbězích tohoto komediálního triptychu bude hrát hlavní role jedna dvojice herců, v našem případě tedy Petra Janečková a Jiří Kalužný, kteří si v jednom večeru vyzkouší role stárnoucích manželů, svůdce a ženy z předměstí i zoufalých rodičů. To vše na studiové scéně, která poskytuje prostor pro mimořádné herecké výkony v těsné blízkosti diváků,“ slibuje dramaturgyně Jana Uherová a dále přibližuje děj: „Trojice tragikomických příběhů nás zavádí do luxusního apartmá číslo 719 hotelu Plaza na 5. avenue v New Yorku.
Neil Simon mistrovským způsobem popisuje situace, které se můžou stát nejen v hotelu a nejen dramatickým postavám. Epizoda Host z lepších kruhů líčí manželský pár, který v den výročí svatby možná stojí před krachem svého vztahu. Karen zůstává opuštěná v pokoji, kde prožila líbánky a dozvěděla se o nevěře svého stárnoucího manžela. Podaří se jí vzkřísit skomírající manželství? Ve druhém příběhu Host z Hollywoodu se pokouší slavný filmový producent svést svou bývalou lásku. Muriel žije všední život vdané ženy a setkání s přítelem z minulosti na ni udělá dojem. Ubrání se nástrahám svůdníka? Povídka Svatební hosté představí manžele a rodiče nevěsty, která se v panice zamkne v koupelně a odmítá vyjít ven, aby stanula před oltářem. Čí je to vina? Vychovala matka dobře svoji dceru a jsou výčitky otce oprávněné?“ Před premiérou se Petra Janečková svěřila: „Na hraní na Malé scéně se velmi těším. Navíc si myslím, že lepší text jsem ještě nezkoušela. To, že budeme hrát takhle velmi nablízko, znamená, že bude potřeba používat civilní herectví, kterého jsem si zatím na velkém jevišti moc neužila. Doufám, že to lidi bude bavit.“
První dubnovou reprízu absurdní komedie Pokusní králíci, která se uskuteční ve středu 3. dubna na Malé scéně Východočeského divadla, navštíví její autor, francouzský herec a dramatik Sébastien Thiéry, jenž za tuto hru získal prestižní Molièrovu cenu pro nejlepší francouzskou komedii roku 2009!
Komedii o návštěvě jedné banky, kde je rázem všechno jinak, režírovala Anna Petrželková, která tento titul s pardubickými herci nazkoušela již před dvěma lety v rámci cyklu scénických čtení současné dramatiky. Hlavní role ztvárňují stejní herci jak v roce 2011 – Josef Pejchal, dnes již hostující Miloslav Tichý a Lída Vlášková.
se narodil v roce 1970 v Neuilly. Nejprve studoval soukromou hereckou školu Cours Florent a následně pařížskou Národní dramatickou konzervatoř, kde absolvoval v roce 1997. Často hrál a stále ještě hraje v mnoha pařížských divadlech. Účinkoval také v řadě filmů, televizních inscenací a seriálů. Čeští diváci ho jako herce mohou znát především z filmů Taxi a Taxi, taxi, kromě toho se objevil například ve snímcích Balzac, Bídníci, Propustka, Clémentine a dalších. K psaní divadelních her se dostal přes krátké komediální skeče.
V letech 2004 až 2006 psal provokativní scénáře k pořadu skryté kamery pro televizní společnost Canal+ s názvem Chez Maman (U maminky) a byl zároveň i jedním z jeho interpretů. Svou první hru napsal v roce 2005 – jednalo se o aktovku Sans ascenseur (Bez výtahu). O rok později následovala další aktovka Dieu habite Düsseldorf (Bůh bydlí v Düsseldorfu). V roce 2009 byla v pařížském théâtre Hébertot uvedena komedie Les cochons d´Inde (Pokusní králíci, název je překládán též jako Morčata či Indická prasata).
Další Thiéryho hra Qui est Monsieur Schmitt? (Kdo je pan Schmitt?) mu vynesla druhou nominaci na Molièrovu cenu. V roce 2011 měla premiéru jeho hra Le Début de la fin a v roce 2012 napsal svou zatím poslední komedii Comme s´il en pleuvait. Ve svých hrách, které by se všechny daly zařadit do žánru absurdní komedie, obvykle i sám účinkuje, a to po boku slavných pařížských divadelních herců. Po představení budou mít diváci jedinečnou možnost pohovořit si nejen s protagonisty absurdní komedie o nápravě světa, ale i s jejím autorem Sébastienem Thiérym.
Jeptišky |
|
Škola malého stromu |
|
Tisíce let hudby II. |
|
Dům kočky Modroočky |
|
Pokusní králíci |
|
Perný pernštejnský den |
|
Jiří Šlupka Svěrák a Nejen blues |
|
Pohádka o strašidelném nádraží |
|
Magnetik |
|
Košičan 3 |
|
Apartmá hotelu Plaza |
|
Tisíce let hudby aneb Baroko pro oko |
|
Prasklá hřídel u sifonu |
|
Pirátská pohádka |
|
Pozemková daň |
|
Yvonne Sanchez a Pedro Tagliani |
|
Pavel Dobeš a Tomáš Kotrba |
|
Princezna Konvalinka |
|
Volání sirén |
|
Pokusní králíci |
|
Oldies for oldies |
|
Multikulturní týden 2013 - Čtení pohádek |
|
Zlatá éra… Janis Joplin a The Doors |
|
Oskar a růžová paní |
|
Dva kvamarádi |
|
Opuštěná |
|
Utíkej, Váňo, utíkej! |
|
Ke kořenům |
|
Na útěku |
|
Jak venkovští hoši k bigbítu přišli |
|
Přísně tajné: Hrubá nemravnost |
|
Slepice na zádech |
|
Tisíce let hudby aneb Baroko pro oko |
|
Carmen - Opera Podle Fagi |
|
Game over |
|
Psyhco |
|
Šťovík, pečené brambory |
|
Václav Koubek s kapelou |
|
Lysistrata |
|
Chabrus Line |
|
Poslední případ Sherlocka Holmese |
|
Budulínek |
|
Láska je všechno, co potřebuješ |
|
Módní přehlídka ELBA revolution |
|
Pokusní králíci |
|
Čert a Káča |
|
Vladimír Mišík & ČDG |
|
Jak se co dělá |
|
Volání sirén |
|
První dubnovou středu se na Malé scéně ve dvoře Východočeského divadla uskuteční další díl z cyklu zábavně-diskusních pořadů Jany Uherové Volání sirén, který volně navazuje na oblíbené neformální večery s pardubickými herci Večerní šumlování. Do své talk show si hostitelka zve výjimečné osobnosti, které se zapsaly do nedávné historie i současnosti nejen Východočeského divadla, ale i samotného města Pardubice.
Tentokrát do „křesla pro hosta“ usedne pardubický rodák Jan Přeučil. Jana Uherová o svém hostu říká: „Já osobně se na toto setkání nesmírně těším, nejen proto, že je Jan Přeučil skvělý herec a zajímavý člověk, ale také proto, že jeho herecká kariéra i život sám jsou plné paradoxů. Ve své herecké kariéře ztělesnil více záporných postav než kterýkoliv jiný herec a přitom v civilu je to nesmírně milý, citlivý a slušný člověk. Je velmi elegantní a galantní, má vystupování jakoby byl žákem Gutha-Jarkovského, autora Společenského katechismu. Říká, že herecké povolání je stav a herec se v tom stavu musí patřičně chovat. Nejen na veřejnosti, ale i v soukromí.
Elegantní klobouk a šála jsou jeho poznávacím znamením. Ale pozor, v přítomnosti žen smeká, nikdy se nechová neuctivě. Jenom na filmovém plátně.“
se narodil v Pardubicích, ale nerad na ně vzpomíná, měl velmi těžké dětství. Je synem novináře, nakladatele a politika Františka Přeučila (1907-1996) odsouzeného v procesu s Miladou Horákovou na doživotí (ve vězení strávil plných 15 let). Jako syn vlastizrádce nemohl studovat, vyučil se dřevomodelářem v ČKD Stalingrad Praha Vysočany, kde začal hrát v ochotnickém kroužku. Odmaturoval na večerním gymnáziu pro pracující a na druhý pokus byl přijat na DAMU. Po absolvování herectví (1960) byl až do roku 1993 členem pražského Divadla Na zábradlí (v letech 1982-87 působil i jako jeho umělecký šéf). V současné době nemá stálé angažmá, jako herec je takzvaně na volné noze, ale hostuje v několika divadelních společnostech a v Hudebním divadle Karlín. „Ač je to k nevíře, Jan Přeučil nedávno oslavil významné životní jubileum – 75 let by mu jistě nikdo nehádal. Je plný života, elánu, působí nesmírně optimisticky a dokáže celé okolí obveselit a dobře naladit. Rád žije život a umí si ho užívat. Myslím, že se 4. dubna máme na co těšit,“ láká na večer Jana Uherová.
Pohádkové nepohádky Josefa Čapka |
|
Škola malého stromu |
|
Four Sticks - koncert klarinetového kvartetu |
|
Perný pernštejnský den |
|
Utíkej, Váňo, utíkej! |
|
Volání sirén |
|
Bláznovy zápisky |
|
Koncert Jana Budaře a Romana Jedličky |
|
Příběhy ze Starého zákona II. |
|
Konec dějin: jedna žena |
|
Jak se krotí princezna |
|
Jaroslav Samson Lenk |
|
Nebe? |
|
Konec světa: jedna žena |
|
Perný pernštejnský den |
|
Když se zhasne |
|
Wabi Daněk a Miloš Dvořáček |
|
Kluk z plakátu |
|
Mrzák Inishmaanský |
|
Benefice aneb Zachraňte svého Afričana |
|
Tisíce let hudby |
|
Nic lidského |
|
Volání sirén - Ladislav Frej |
|
Po Fredrikovi |
|
Martha a Tena Elefteriadu |
|
Pohádky o mašinkách |
|
Historka o sv. Magdě |
|
Benny Rock´n´Roll Star |
|
O povedené princezně |
|
Koncert Pavlíny Jíšové |
|
Tanečník |
|
Říkadla a křikadla |
|
Kosti pro Otta; Znásilnění |
|
Grand Festival Smíchu 2012 - Don Juan aneb strašlivé hodování |
|
Grand Festival smíchu 2012 - Cabaret calembour |
|
Grand Festival smíchu 2012 - Cvidoule di campo |
|
Grand Festival Smíchu 2012 - Pražské legendy |
|
Grand Festival Smíchu 2012 - Když se zhasne |
|
Grand Festival Smíchu 2012 - Prasklá hřídel u sifonu |
|
Grand Festival Smíchu 2012 - Cesta kolem světa |
|
Central park west |
|
Vítězné představení |
|
Jiří Stivín |
|
Kubula a Kuba Kubikula |
|
Commedia finita |
|
Stařec a moře |
|
Hrnečku, vař! |
|
Kde přespávají pohádky |
|
Utíkej, Váňo, utíkej! |
|
O pračlovíčkovi |
|
Stand´artní kabaret |
|
Vladimír Mišík & ČDG |
|
Volání sirén - Blanka Bohdanová |
|
Pirat07 & Queenoflove |
|
Krása z Moulin Rouge |
|
Skupina Bran |
|
Ona |
|
Malované písničky |
|
Proměna |
|
Koncert Karolíny Kamberské |
|
Jan Spálený - trio |
|
Ferda Mravenec |
|
Nejstarší řemeslo |
|
Cizinci |
|
Benefice aneb Zachraňte svého Afričana |
|
Robinson Crusoe |
|
Přijďte se naladit na vánoční atmosféru do hlineckého muzea, kde 30. listopadu odstartovala výstava betlémů! Neodmyslitelnou součástí tradiční kultury v našich zemích jsou předměty spojené s vánočními...
Od neděle 1. prosince je v Městském muzeu a galerii ve Svitavách opět k vidění opravdový unikát. Velký svitavský mechanický betlém vznikal 150 let v průběhu 19. a 20. století, měří 15 metrů a tvoří ho...
Vánoční stromy i výzdoba v Litomyšli již září a to je nezvratným důkazem toho, že Andělský advent byl již zahájen. Nenechte se, prosím, vtáhnout do klasického předvánočního shonu a přijďte načerpat tu...
Získejte nabídku atraktivních akcí každý týden.
Souhlasím se zpracováním osobních údajů.